Followers

Monday, February 18, 2013

Umi

Lahirnya ke dunia dalam keadaan sempurna,
Diberi nama 'Aisyah' seperti zaujahnya baginda Rasulullah s.a.w,
Cantik senyumannya,
Mendayu tangisannya.

Subhanallah,
Umi yang ku segani,
Umi yang ku kasihi,
Allah ciptakan engkau di muka bumi ini,
Allah mengurniakan engkau sifat keperibadian yang tinggi.

Umi,
Dikau seorang mujahidah yang sejati,
Budi bicaramu lembut menusuki diri,

Bait-bait nasihatmu aku teladani,
Kata-kata cintamu aku kenangi.

Umi,
Walau pada mulanya dirimu aku geruni,
Namun pabila didekati,
Dirimu benar-benar menarik hati,
Sikap keanak-anakanmu mencuit hati,
Ketabahan pd raut wajahmu aku sanjungi.

Umi,
Walau dirimu kehilangan suami,
Namun imanmu tetap setia di sisi,
Walau dirimu menangis merindui,
Namun imanmu bangkit pd Illahi.

Setiap subuh,
Dikau mengingatkan daku,
"Jadilah seorang hamba Allah yang solehah",
"Insya-Allah umi, doakan daku."

Sebelum diri berundur kembali,
Suara lembutmu menyeru diri,
"Khairiah,doakan umi di sana nnt,
doakan juga putera-putera umi",
Lagi ku balas,
"Insya-Allah umi,akanku doakan kalian",
Katanya lagi,"Umi catatkan segala hasrat hidup Umi 
pd buku ini, bila kamu ke sana nanti,doakan Umi dan putera-putera Umi,"

Insya-Allah Umi,aku doakan segala hasrat dan doamu dimakbulkan Allah... :)





No comments: